Tiếng Anh 12 Bright Unit 8 8c. Listening

1. Would you like to do a lifelong learning course? Why? Tell your partner. 2. a) You are going to listen to a commentator talking about a learning course. Listen and answer the question. b) Listen again and choose four letters (A-E).

Quảng cáo
Lựa chọn câu để xem lời giải nhanh hơn

Bài 1

1. Would you like to do a lifelong learning course? Why? Tell your partner.

(Bạn có muốn học một khóa học về học tập suốt đời không? Tại sao? Nói với bạn cùng bàn của bạn.)

Lời giải chi tiết:

I would like to do a lifelong learning course because I believe that learning is a continuous process, and it’s essential to keep acquiring new skills and knowledge. Additionally, a lifelong learning course will allow me to explore my interests and passions further. It will also open up new opportunities for personal growth, which will be helpful as I enter my adulthood and begin making important life choices.

(Tôi muốn tham gia một khóa học suốt đời vì tôi tin rằng học tập là một quá trình liên tục và việc tiếp thu những kỹ năng và kiến thức mới là điều cần thiết. Ngoài ra, một khóa học suốt đời sẽ cho phép tôi khám phá thêm sở thích và đam mê của mình. Nó cũng sẽ mở ra những cơ hội mới cho sự phát triển cá nhân, điều này sẽ hữu ích khi tôi bước vào tuổi trưởng thành và bắt đầu đưa ra những lựa chọn quan trọng trong cuộc sống.)

Bài 2

2. a) You are going to listen to a commentator talking about a learning course. Listen and answer the question.

(Bạn sẽ nghe một người dẫn chương trình nói về một khóa học. Nghe và trả lời câu hỏi.)

Which TWO requirements are NOT needed to take part in the course?

A. a university degree

B. digital literacy

C. discipline

D. a curious mind

E. critical thinking 

 b) Listen again and choose four letters (A-E).

(Nghe lại và chọn bốn chữ cái (A-E)

 Which FOUR aspects of the course does the speaker mention?

A. cost

B. course aims

C. length

D. location

E. subjects

F. start date 

Phương pháp giải:

• Read the question and the list of answer choices carefully. Pay attention to how many answer choices you have to choose.

• Underline the key words in the question. Think of synonyms for the key words.

• Try to predict the possible answers.

• While listening, take notes on information and pay attention to the similar words/ paraphrased information of the key words you have underlined.

(• Đọc kỹ câu hỏi và danh sách các lựa chọn trả lời. Hãy chú ý đến số lượng đáp án bạn phải chọn.

• Gạch dưới những từ khóa trong câu hỏi. Hãy nghĩ về những từ đồng nghĩa cho các từ khóa.

• Cố gắng dự đoán những câu trả lời có thể xảy ra.

• Trong khi nghe, hãy ghi chú lại thông tin và chú ý đến những từ/thông tin được diễn giải tương tự với những từ khóa bạn đã gạch chân.)

Bài nghe:

Good afternoon, everyone. I’m here today to talk to you about our lifelong learning course, and what we aim to achieve through our programme.

Our six-month course is designed for individuals who want to develop knowledge and desire to keep improving themselves. Our course content is highly diverse, covering fascinating topics such as history, philosophy, art, literature and science, and our goal is to provide a challenging environment that encourages individuals to explore new ideas and develop new skills together.

A university degree is not required here; however, digital literacy is necessary. We use many online resources in our course, and participants must be able to access them effectively. You don’t have to have any special skills like critical thinking because we will help you achieve them. You will also require some discipline to complete the course as there will be a variety of deadlines to meet. Lastly, we simply ask that you bring a curious mind to the course. Our classes are designed to be interactive, and we want attendees to ask questions and take part in discussions.

In summary, our lifelong learning course is designed to provide a stimulating and intellectually challenging environment for individuals who have a desire to improve themselves continually. We aim to encourage participants to explore new ideas and perspectives as part of the lifelong learning process. Thank you for your attention, and we hope to see you all again when our course begins on 16th of August this year.

(Chào buổi chiều mọi người. Hôm nay tôi ở đây để trao đổi với bạn về khóa học học tập suốt đời của chúng tôi và những mục tiêu mà chúng tôi mong muốn đạt được thông qua chương trình của mình.

Khóa học sáu tháng của chúng tôi được thiết kế dành cho những cá nhân muốn phát triển kiến thức và mong muốn tiếp tục cải thiện bản thân. Nội dung khóa học của chúng tôi rất đa dạng, bao gồm các chủ đề hấp dẫn như lịch sử, triết học, nghệ thuật, văn học và khoa học và mục tiêu của chúng tôi là cung cấp một môi trường đầy thách thức khuyến khích các cá nhân khám phá những ý tưởng mới và cùng nhau phát triển các kỹ năng mới.

Ở đây không yêu cầu bằng đại học; tuy nhiên, kiến thức về máy tính là cần thiết. Chúng tôi sử dụng nhiều tài nguyên trực tuyến trong khóa học của mình và người tham gia phải có khả năng truy cập chúng một cách hiệu quả. Bạn không cần phải có bất kỳ kỹ năng đặc biệt nào như tư duy phản biện vì chúng tôi sẽ giúp bạn có được chúng. Bạn cũng sẽ cần phải có tính kỷ luật để hoàn thành khóa học vì sẽ có nhiều thời hạn phải đáp ứng. Cuối cùng, chúng tôi chỉ yêu cầu bạn mang tâm trí tò mò đến với khóa học. Các lớp học của chúng tôi được thiết kế để mang tính tương tác và chúng tôi muốn người tham dự đặt câu hỏi cũng như tham gia thảo luận.

Tóm lại, khóa học suốt đời của chúng tôi được thiết kế để cung cấp một môi trường kích thích và thử thách trí tuệ cho những cá nhân có mong muốn liên tục cải thiện bản thân. Chúng tôi mong muốn khuyến khích người tham gia khám phá những ý tưởng và quan điểm mới như một phần của quá trình học tập suốt đời. Cảm ơn sự quan tâm của bạn và chúng tôi hy vọng được gặp lại tất cả các bạn khi khóa học của chúng tôi bắt đầu vào ngày 16 tháng 8 năm nay.)

Lời giải chi tiết:

a) HAI yêu cầu nào KHÔNG cần thiết để tham gia khóa học?

A. bằng đại học

B. kiến thức về máy tính

C. tính kỷ luật

D. một bộ óc tò mò

E. tư duy phản biện

Thông tin: A university degree is not required here; however, digital literacy is necessary.

(Ở đây không yêu cầu bằng đại học; tuy nhiên, kiến thức về máy tính là cần thiết.)

You don’t have to have any special skills like critical thinking because we will help you achieve them.

(Bạn không cần phải có bất kỳ kỹ năng đặc biệt nào như tư duy phản biện vì chúng tôi sẽ giúp bạn có được chúng.)

b) BỐN khía cạnh nào của khóa học mà người nói đề cập đến?

A. chi phí

B. mục tiêu khóa học

C. chiều dài

D. vị trí

E. môn học

F. ngày bắt đầu

Thông tin:

Our six-month course is designed for individuals who want to develop knowledge and desire to keep improving themselves. Our course content is highly diverse, covering fascinating topics such as history, philosophy, art, literature and science, and our goal is to provide a challenging environment that encourages individuals to explore new ideas and develop new skills together.

(Khóa học sáu tháng của chúng tôi được thiết kế dành cho những cá nhân muốn phát triển kiến thức và mong muốn tiếp tục cải thiện bản thân. Nội dung khóa học của chúng tôi rất đa dạng, bao gồm các chủ đề hấp dẫn như lịch sử, triết học, nghệ thuật, văn học và khoa học và mục tiêu của chúng tôi là cung cấp một môi trường đầy thách thức khuyến khích các cá nhân khám phá những ý tưởng mới và cùng nhau phát triển các kỹ năng mới.)

Thank you for your attention, and we hope to see you all again when our course begins on 16th of August this year.

(Cảm ơn sự quan tâm của bạn và chúng tôi hy vọng được gặp lại tất cả các bạn khi khóa học của chúng tôi bắt đầu vào ngày 16 tháng 8 năm nay.)

 

Bài 3

3. Is learning an important part of your life? Tell your partner.

(Việc học có phải là một phần quan trọng của cuộc đời bạn không? Hãy nói với bạn cùng bàn.)

Lời giải chi tiết:

Learning is definitely an important part of my life. I consider it vital to continually expand my knowledge and abilities, not just for personal growth but also to achieve my future professional goals. Whether it’s through formal education, work experience, or just pursuing my hobbies in my free time, I always seek out opportunities to learn and develop myself.

(Học tập chắc chắn là một phần quan trọng trong cuộc sống của tôi. Tôi cho rằng điều quan trọng là phải liên tục mở rộng kiến thức và khả năng của mình, không chỉ để phát triển cá nhân mà còn để đạt được các mục tiêu nghề nghiệp trong tương lai. Cho dù đó là thông qua giáo dục chính quy, kinh nghiệm làm việc hay chỉ theo đuổi sở thích của mình trong thời gian rảnh rỗi, tôi luôn tìm kiếm cơ hội học hỏi và phát triển bản thân.)

Bài 4

4. You are going to listen to a dialogue about lifelong learning. Read the questions (1-3) and answer choices. Underline the key words. Which of the answer choices do you think will be the right ones?

(Bạn sẽ nghe một đoạn hội thoại về học tập suốt đời. Đọc các câu hỏi (1-3) và các đáp án. Gạch chân các từ khóa. Lựa chọn nào cho mỗi câu mà bạn nghĩ là sẽ đúng.)

1. Which of the following is NOT mentioned as an advantage of lifelong learning?

A. better well-being

B. greater life satisfaction

C. improved social skills

D. more meaningful connections

2. What makes lifelong learning challenging?

A. people are too busy to learn

B. people find learning too much work

C. people lose interest in learning

D. people lack the dedication to keep learning

3. What does lifelong learning require us to do?

A. learn on our own

B. change our interests

C. view life in other ways

D. spend time in a classroom 

Lời giải chi tiết:

1. Which of the following is NOT mentioned as an advantage of lifelong learning?

A. better well-being

B. greater life satisfaction

C. improved social skills

D. more meaningful connections

2. What makes lifelong learning challenging?

A. people are too busy to learn

B. people find learning too much work

C. people lose interest in learning

D. people lack the dedication to keep learning

3. What does lifelong learning require us to do?

A. learn on our own

B. change our interests

C. view life in other ways

D. spend time in a classroom

Bài 5

5. Listen to the dialogue. For questions (1-3), choose the best answers (A, B, C or D).

(Nghe đoạn hội thoại. Với các câu hỏi (1-3), chọn đáp án đúng nhất (A, B, C hoặc D).)

Phương pháp giải:

Bài nghe:

Host: Hello listeners, and welcome back. Today, I’m with author Simon Brewin, who has recently published a book on lifelong learning. Welcome, Simon.

Simon: Thank you.

Host: So, can you explain to our listeners what lifelong learning is all about?

Simon: Certainly, lifelong learning is the concept of continuously seeking new knowledge and developing skills throughout one’s life. It requires a commitment to personal growth, regardless of your stage of life.

Host: I see, and how does this benefit people?

Simon: For one, it can boost personal well-being. By learning new skills, people can stay engaged with their lives, which results in greater life satisfaction. Moreover, it can help people to create social connections as joining a learning community can introduce individuals to new people and develop meaningful friendships.

Host: And what are the challenges of lifelong learning?

Simon: One of the main obstacles is finding the time to pursue learning. Many of us must balance work, family, and other responsibilities. That can make things difficult, even when we are interested in learning. Additionally, some individuals lack access to learning opportunities, especially in rural places. Overcoming these challenges requires a lot of dedication.

Host: So, how can listeners become lifelong learners?

Simon: Be open-minded and ready to accept new ideas from any source. It’s about connecting with people, sharing interests, exchanging wisdom and learning about different perspectives on life. If you have a curious mind and a hunger for knowledge, then the world is your classroom!

Host: Great advice!

Tạm dịch:

Người dẫn chương trình: Xin chào các thính giả và chào mừng trở lại. Hôm nay, tôi cùng tác giả Simon Brewin, người gần đây đã xuất bản một cuốn sách về học tập suốt đời. Chào mừng, Simon.

Simon: Cảm ơn bạn.

Người dẫn chương trình: Vậy bạn có thể giải thích cho thính giả của chúng ta biết học tập suốt đời là gì không?

Simon: Chắc chắn, học tập suốt đời là khái niệm liên tục tìm kiếm kiến thức mới và phát triển các kỹ năng trong suốt cuộc đời của một người. Nó đòi hỏi sự cam kết phát triển cá nhân, bất kể giai đoạn cuộc đời của bạn là gì.

Người dẫn chương trình: Tôi hiểu rồi, và điều này mang lại lợi ích gì cho mọi người?

Simon: Thứ nhất, nó có thể nâng cao sức khỏe cá nhân. Bằng cách học các kỹ năng mới, mọi người có thể tiếp tục gắn bó với cuộc sống của mình, điều này mang lại sự hài lòng trong cuộc sống cao hơn. Hơn nữa, nó có thể giúp mọi người tạo kết nối xã hội vì việc tham gia cộng đồng học tập có thể giới thiệu cá nhân với những người mới và phát triển tình bạn có ý nghĩa.

Người dẫn chương trình: Và những thách thức của việc học tập suốt đời là gì?

Simon: Một trong những trở ngại chính là tìm thời gian để theo đuổi việc học. Nhiều người trong chúng ta phải cân bằng giữa công việc, gia đình và các trách nhiệm khác. Điều đó có thể gây khó khăn cho mọi việc, ngay cả khi chúng ta quan tâm đến việc học. Ngoài ra, một số cá nhân không được tiếp cận với các cơ hội học tập, đặc biệt là ở các vùng nông thôn. Vượt qua những thử thách này đòi hỏi rất nhiều sự cống hiến.

Người dẫn chương trình: Vậy làm thế nào để người nghe có thể trở thành người học suốt đời?

Simon: Hãy cởi mở và sẵn sàng tiếp nhận những ý tưởng mới từ bất kỳ nguồn nào. Đó là kết nối với mọi người, chia sẻ sở thích, trao đổi trí tuệ và tìm hiểu về những quan điểm khác nhau trong cuộc sống. Nếu bạn có óc tò mò và khao khát kiến thức thì thế giới chính là lớp học của bạn!

Chủ nhà: Lời khuyên tuyệt vời!

Lời giải chi tiết:

1. Điều nào sau đây KHÔNG được đề cập như một lợi ích của việc học tập suốt đời?

A. sức khỏe tốt hơn

B. sự hài lòng về cuộc sống cao hơn

C. cải thiện kỹ năng xã hội

D. kết nối có ý nghĩa hơn

Thông tin: Simon: For one, it can boost personal well-being. By learning new skills, people can stay engaged with their lives, which results in greater life satisfaction. Moreover, it can help people to create social connections as joining a learning community can introduce individuals to new people and develop meaningful friendships.

(Simon: Thứ nhất, nó có thể nâng cao sức khỏe cá nhân. Bằng cách học các kỹ năng mới, mọi người có thể tiếp tục gắn bó với cuộc sống của mình, điều này mang lại sự hài lòng trong cuộc sống cao hơn. Hơn nữa, nó có thể giúp mọi người tạo kết nối xã hội vì việc tham gia cộng đồng học tập có thể giới thiệu cá nhân với những người mới và phát triển tình bạn có ý nghĩa.)

2. Điều gì khiến việc học tập suốt đời trở nên khó khăn?

A. mọi người quá bận rộn để học

B. mọi người thấy việc học quá nhiều

C. mọi người mất hứng thú học tập

D. mọi người thiếu sự cống hiến để tiếp tục học tập

Thông tin: Simon: One of the main obstacles is finding the time to pursue learning. Many of us must balance work, family, and other responsibilities. That can make things difficult, even when we are interested in learning. Additionally, some individuals lack access to learning opportunities, especially in rural places. Overcoming these challenges requires a lot of dedication.

(Simon: Một trong những trở ngại chính là tìm thời gian để theo đuổi việc học. Nhiều người trong chúng ta phải cân bằng giữa công việc, gia đình và các trách nhiệm khác. Điều đó có thể gây khó khăn cho mọi việc, ngay cả khi chúng ta quan tâm đến việc học. Ngoài ra, một số cá nhân không được tiếp cận với các cơ hội học tập, đặc biệt là ở các vùng nông thôn. Vượt qua những thử thách này đòi hỏi rất nhiều sự cống hiến.)

3. Việc học tập suốt đời đòi hỏi chúng ta phải làm gì?

A. tự học

B. thay đổi sở thích của chúng tôi

C. nhìn cuộc sống theo những cách khác

D. dành thời gian trong lớp học

Thông tin: Simon: Be open-minded and ready to accept new ideas from any source. It’s about connecting with people, sharing interests, exchanging wisdom and learning about different perspectives on life. If you have a curious mind and a hunger for knowledge, then the world is your classroom!

(Simon: Hãy cởi mở và sẵn sàng tiếp nhận những ý tưởng mới từ bất kỳ nguồn nào. Đó là kết nối với mọi người, chia sẻ sở thích, trao đổi trí tuệ và tìm hiểu về những quan điểm khác nhau trong cuộc sống. Nếu bạn có óc tò mò và khao khát kiến thức thì thế giới chính là lớp học của bạn!)

FUN TIME

 Look at the picture. Circle the correct phrasal verb.

(Nhìn vào bức hình. Khoanh tròn cụm động từ đúng.)

I really look up to/look down on our tutor. She can answer all kinds of questions without using any digital assistants! 

Phương pháp giải:

- look up to: tôn trọng, ngưỡng mộ

- look down on: xem thường người khác

Lời giải chi tiết:

I really look up to our tutor. She can answer all kinds of questions without using any digital assistants!

(Tôi thực sự ngưỡng mộ gia sư của chúng tôi. Cô ấy có thể trả lời tất cả các loại câu hỏi mà không cần sử dụng bất kỳ trợ lý ảo nào!)

  • Tiếng Anh 12 Bright Unit 8 8d. Speaking

    1. Fill in each gap with glitches, pace, isolation, resources, flexibility, commuting, motivation or feedback. Then listen and check. b) Which learning method do you prefer? Why? Tell your partner. 2. a) Listen and read the dialogue. What Jill and Sam are talking about?

  • Tiếng Anh 12 Bright Unit 8 8e. Writing

    1. Read the essay. What is it about? 2. Read the essay again. Which paragraph in the essay in Exercise 1 ... 3. Which writing techniques does the writer use to start/end their essay in Exercise 1? What effect does this have on the readers?

  • Tiếng Anh 12 Bright Unit 8 8b. Grammar

    1. Choose the correct answer. 2. Complete the sentences with the words in brackets in the correct order. 3. Complete the second sentence so that it has the same meaning as the first one. Use the word in brackets in the correct forms.

  • Tiếng Anh 12 Bright Unit 8 8a. Reading

    1. Read the title and look at the picture. What do you think the text is about? Listen/Watch and read to check. 2. Read the text. Complete the sentences with NO MORE THAN THREE WORDS for each answer.3. Read the text again and correct the sentences.

  • Tiếng Anh 12 Bright Unit 8 Introduction

    1. a) Fill in each gap with seminar, perform, enrol, internship, proficient or master. Then listen and check. b) What category does each activity (A-F) belong to? 2. Choose the word that has a stress pattern different from the others. Then listen and check. Practise saying them with a partner.

Quảng cáo

Tham Gia Group Dành Cho 2K7 luyện thi Tn THPT - ĐGNL - ĐGTD

close