Đề bài

Read the text about the influence of travel on brainpower and match each paragraph (A-E) with the correct headings.

Travel broadens the mind, but can it change the brain?

A. Research shows that taking a gap year or going abroad can positively influence your brain and make it more open to new ideas. Traveling abroad, you can make new friends and gain stories to tell. But that’s not all: you can also improve your brainpower.

B. It is suggested by research that those who have lived abroad are more creative. Evidence has been found to support this argument. “Someone who lives abroad and doesn’t immerse in the local culture will likely get less of a creative boost than someone who travels abroad and really engages in the local environment,” he says.

C. The results also showed that when they returned home after traveling, travelers also tended to show an increase in openness to new experiences, agreeableness and emotional stability. Tom Champion, 26, a student from the University of Sheffield who is studying in Singapore for 18 months, says he has become more accepting and compassionate since living abroad. “Seeing the world through a foreigner’s eyes has led me to realize my previously invisible cultural habits and gain an ability to understand others,” he says.

D. Moving abroad also allows young adults to gain a sense of responsibility and independence. Nikitha Aithal moved to the UK from India, and later worked in Spain for a year as part of her undergraduate language degree. She says: “Living and working in Spain made me understand the difficulties my parents went through when moving to the UK – simple things such as setting up a bank account or paying bills.”

E. So if you’re in the fortunate position of being able to choose whether or not to travel, why not take the plunge and explore the world – your brain will thank you for it.

List of headings

Paragraph

21. Willingness to accept new cultural values

22. Increased independence

23. A change of brain is not impossible

24. Creative thinking

25. Give it a try!         

_______________

_______________

_______________

_______________

_______________

21. Willingness to accept new cultural values

Đáp án :

21. Willingness to accept new cultural values

Phương pháp giải :

Kiến thức: Đọc hiểu

Lời giải chi tiết :

21.

Willingness to accept new cultural values - Paragraph C

(Sẵn sàng chấp nhận những giá trị văn hóa mới – Đoạn văn C)

Thông tin: The results also showed that when they returned home after traveling, travelers also tended to show an increase in openness to new experiences, agreeableness and emotional stability.

(Kết quả cũng cho thấy khi trở về nhà sau chuyến du lịch, khách du lịch cũng có xu hướng thể hiện sự cởi mở hơn với những trải nghiệm mới, sự dễ chịu và ổn định về cảm xúc.)

Đáp án: C

22. Increased independence

Đáp án :

22. Increased independence

Lời giải chi tiết :

22.

Increased independence – Paragraph D

(Tăng tính độc lập – Đoạn văn D)

Thông tin: Moving abroad also allows young adults to gain a sense of responsibility and independence.

(Chuyển ra nước ngoài cũng giúp thanh niên có được tinh thần trách nhiệm và tính độc lập.)

Đáp án: D

23. A change of brain is not impossible

Đáp án :

23. A change of brain is not impossible

Lời giải chi tiết :

23.

A change of brain is not impossible - Paragraph A

(Thay đổi tư duy không phải là không thể - Đoạn văn A)

Thông tin: Traveling abroad, you can make new friends and gain stories to tell. But that’s not all: you can also improve your brainpower.

(Đi du lịch nước ngoài, bạn có thể kết bạn mới và có những câu chuyện để kể. Nhưng đó không phải là tất cả: bạn còn có thể cải thiện năng lực trí tuệ của mình.)

Đáp án: A

24. Creative thinking

Đáp án :

24. Creative thinking

Lời giải chi tiết :

24.

Creative thinking – Paragraph B

(Tư duy sáng tạo – Đoạn văn B)

Thông tin: It is suggested by research that those who have lived abroad are more creative.

(Nghiên cứu cho thấy những người sống ở nước ngoài sáng tạo hơn.)

Đáp án: B

25. Give it a try!         

Đáp án :

25. Give it a try!         

Lời giải chi tiết :

25.

Give it a try! – Paragraph E

(Hãy thử xem! – Đoạn văn E)

Thông tin: So if you’re in the fortunate position of being able to choose whether or not to travel, why not take the plunge and explore the world – your brain will thank you for it.

(Vì vậy, nếu bạn may mắn có thể lựa chọn có nên đi du lịch hay không, tại sao không lao vào khám phá thế giới – bộ não của bạn sẽ cảm ơn bạn vì điều đó.)

Đáp án: E

Phương pháp giải :

Tạm dịch:

Du lịch mở rộng tâm trí, nhưng liệu nó có thể thay đổi bộ não?

A. Nghiên cứu cho thấy rằng dành một năm nghỉ ngơi hoặc đi du lịch nước ngoài có thể ảnh hưởng tích cực đến bộ não của bạn và khiến nó cởi mở hơn với những ý tưởng mới. Đi du lịch nước ngoài, bạn có thể kết bạn mới và có những câu chuyện để kể. Nhưng đó không phải là tất cả: bạn còn có thể cải thiện năng lực trí tuệ của mình.

B. Nghiên cứu cho thấy những người sống ở nước ngoài sáng tạo hơn. Bằng chứng đã được tìm thấy để hỗ trợ cho lập luận này. Ông nói: “Một người sống ở nước ngoài và không hòa mình vào văn hóa địa phương sẽ có ít khả năng sáng tạo hơn những người đi du lịch nước ngoài và thực sự tham gia vào môi trường địa phương”.

C. Kết quả cũng cho thấy khi trở về nhà sau chuyến du lịch, khách du lịch cũng có xu hướng thể hiện sự cởi mở hơn với những trải nghiệm mới, sự dễ chịu và ổn định về cảm xúc. Tom Champion, 26 tuổi, sinh viên Đại học Sheffield đang học ở Singapore được 18 tháng, cho biết anh đã trở nên dễ chấp nhận và nhân ái hơn kể từ khi sống ở nước ngoài. Anh nói: “Nhìn thế giới qua con mắt của một người nước ngoài đã giúp tôi nhận ra những thói quen văn hóa vô hình trước đây của mình và có được khả năng hiểu người khác”.

D. Chuyển ra nước ngoài cũng giúp thanh niên có được tinh thần trách nhiệm và tính độc lập. Nikitha Aithal chuyển đến Vương quốc Anh từ Ấn Độ và sau đó làm việc ở Tây Ban Nha trong một năm để lấy bằng ngôn ngữ đại học. Cô nói: “Sống và làm việc ở Tây Ban Nha khiến tôi hiểu những khó khăn mà bố mẹ tôi đã trải qua khi chuyển đến Vương quốc Anh – những việc đơn giản như lập tài khoản ngân hàng hay thanh toán hóa đơn”.

E. Vì vậy, nếu bạn may mắn có thể lựa chọn có nên đi du lịch hay không, tại sao không lao vào khám phá thế giới – bộ não của bạn sẽ cảm ơn bạn vì điều đó.

Quảng cáo

Các bài tập cùng chuyên đề